Product

fotografie

Eerlijk is eerlijk, een echte keukenprinses ben ik niet en zal ik waarschijnlijk ook nooit worden. Toch sta ik wél graag in de keuken. Maar dan als fotograaf in een fris opgeleverde keuken van Knoet Keukenfronten om mooie productfoto’s te maken voor hun website en social media kanalen.

Wil je je eigen stempel drukken op een nieuwe keuken van IKEA, of heb je een oude IKEA-keuken waarvan je alleen de deurtjes wilt vervangen omdat de rest eigenlijk nog prima is, dan kun je bij Knoet Keukenfronten hele mooie luxe losse keukendeurtjes en ladefronten bestellen. Knoet levert deze voor zowel de oude (Faktum) als de nieuwe (Metod) keukensystemen van IKEA.

Silke van der Velde, de eigenaresse van Knoet, en ik hebben vooraf goed besproken hoe de foto’s eruit moeten zien. Belangrijk is dat de keukens vanuit verschillende hoeken, op dezelfde ‘strakke’ manier gefotografeerd worden in een zogenaamde ‘Woonmagazine-stijl’. Daarbij is de belichting erg belangrijk en zorg ik voor de juiste styling. Ook in de nabewerking zorg ik ervoor dat alle foto’s een zelfde ‘look-and-feel’ krijgen en – niet onbelangrijk – dat de kleuren van de keukens zo natuurgetrouw mogelijk overkomen.

Inmiddels fotografeer ik nu ruim een jaar met veel plezier de keukens van Knoet. Dat gebeurt door heel Nederland en België bij de klanten thuis. Silke laat mij weten welke projecten zij graag gefotografeerd wil hebben en op het moment dat de keuken geïnstalleerd is ga ik bij de klant langs om de nieuwe keuken vast te leggen.

In een gastblog vertelt Silke over het belang van goede fotografie voor haar bedrijf en hoe zij als opdrachtgever de samenwerking met mij ervaart.

Gastblog door Silke van der Velde

Gastblog door Silke van der Velde, eigenaresse van Knoet Keukenfronten 

‘Zonder perfecte foto’s geen groei’

Wytske Averink van creatief bureau Kneedvorm maakt voor ons foto’s van geüpgrade nieuwe IKEA-keukens en gerenoveerde bestaande keukens die wij aan onze klanten leveren. Deze foto’s gebruiken wij op onze website en sociale media kanalen om geïnteresseerde bezoekers een zo realistisch mogelijk beeld te geven van onze producten.

Als ‘huisfotograaf’ van onze projecten zie ik Wytske als een geweldige aanvulling op ons team. Omdat wij voornamelijk online vindbaar zijn en onze verkoop via onze webshop verloopt, is mooie content onwijs belangrijk voor mijn bedrijf. Zonder perfecte foto’s is er geen groei! Ik kan bezuinigen op marketing, maar ik zou nooit bezuinigen op goed beeldmateriaal! Als je bijvoorbeeld een online campagne draait dan is het weggegooid geld als je geen gebruik maakt van veel en goede productfoto’s. Daardoor heb je een stapje voor op je conculega’s. Ik kijk zelf ook altijd eerst naar de foto’s van andere bedrijven en als dat niet goed overkomt bestel ik daar minder snel.

Ik wil dat de foto’s van onze projecten realistisch zijn en de situatie waarin ze gefotografeerd worden ook. Dit kan naar mijn mening het beste bij de klanten thuis. Inmiddels hebben we een heel divers assortiment aan soorten en maten keukens op de foto staan. Hierdoor kan ik een potentiële klant ook beter uitleggen wat er allemaal mogelijk is en hoe de keuken eruit komt te zien. Met goede voorbeeldfoto’s kun je iemand beter adviseren en laten zien dat je bedrijf veel geslaagde projecten heeft uitgevoerd. Hiermee creëer je vertrouwen bij een potentiële nieuwe klant.

Daarnaast ontzorgt Wytske mij, ze weet precies wat ik mooi vind en ik vertrouw volledig op haar kwaliteiten als fotograaf en als mens. Voor mij als opdrachtgever is dat vertrouwen ontzettend belangrijk, want zij komt wel namens Knoet Keukenfronten bij de klanten thuis. Wytske is flexibel, professioneel, altijd goed bereikbaar en daarmee een zeer gewaardeerd extra ‘teamlid’ geworden van mijn bedrijf.