Drie redenen om te kiezen voor een eigen beeldbank

Even een afbeelding googlen om bij je nieuwsbericht te plaatsen of een brochure op te leuken? Dat kan niet zomaar. Er zitten vaak copyrights op deze afbeeldingen en als de eigenaar er achter komt volgen er forse rekeningen voor het oneigenlijke gebruik van de foto’s. Natuurlijk kan je ook via een stockbureau beeldmateriaal kopen. Goedkoop is dat niet en is het wel echt het beeld dat je wilt? Kun je in dat geval niet veel beter foto’s laten maken door een professioneel fotograaf?

Afgelopen tijd heb ik voor een aantal opdrachtgevers een eigen beeldbank opgezet. Hieronder de drie belangrijkste redenen waarom een goede beeldbank voor jouw bedrijf of organisatie cruciaal is.

Reden 1: Eigen foto’s en beelden zijn persoonlijker

Je wilt een verhaal vertellen en daar foto’s bij gebruiken die het verhaal ondersteunen. Met een eigen beeldbank kan je putten uit foto’s die passend zijn bij de onderwerpen van jouw bedrijf of organisatie. Denk bijvoorbeeld aan beelden van collega’s die bepaalde werkzaamheden uitvoeren, productfoto’s, beelden van een specifieke locatie die kenmerkend is voor die plek of regio, etc. Op deze manier maak je de in- en externe communicatie van je organisatie veel persoonlijker.

Reden 2: Het vergroot de herkenbaarheid en identiteit van je bedrijf

In je beeldbank kan je een eigen, herkenbare stijl doorvoeren. Een stijl kan observerend en strak gekaderd zijn of juist dynamisch met veel beweging. Ook kleurgebruik (intens of zwart-wit) en lensgebruik (perspectief) heeft invloed op de uitstraling van de foto’s. Hieronder een aantal voorbeelden van verschillende stijlen.

Als je consequent één stijl gebruikt voor je beeldmateriaal vergroot dat de herkenbaarheid van je organisatie. Denk van te voren dus goed na over welke stijl bij de identiteit van jouw bedrijf of organisatie past.

Reden 3: Een eigen beeldbank brengt gemak en scheelt tijd

Je kunt snel aan uniek beeldmateriaal komen voor interne en externe uitingen. Met het labelen van de beelden en deze goed te archiveren kan je ook gemakkelijk het type beeld opzoeken dat past bij je uiting. Zo brengt een goed opgezette beeldbank gemak en scheelt het tijd.

Tot slot is een beeldbank meer dan alleen promotiemateriaal: het is ook een historisch archief van alle locaties, het personeel en alle vieringen (zoals de jaarlijkse nieuwjaarsborrel) en meer.

Wil jij ook aan de slag met het opzetten van een beeldbank? Of ben je nieuwsgierig of een eigen beeldbank voor jouw bedrijf of organisatie kan werken? Neem dan contact met mij op via wytske@kneedvorm.nl